«Η πνευματική καλλιέργεια κάνει πιο εύκολη την αντιμετώπιση των δυσκολιών της ζωής»
Από άρθρο της Αγγελικής Ηλιάδη, φιλολόγου, που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο (διασκευή).
Αρχικά, πνευματικὴ καλλιέργεια σημαίνει μόρφωση, δηλαδὴ συγχρονισμένη καλλιέργεια γνωστικού, βουλητικού και συναισθηματικού στοιχείου. Για να χαρακτηρισθεί ένας άνθρωπος πνευματικὰ καλλιεργημένος δεν αρκεί μόνο η διανοητικὴ ανάπτυξη ή οι ξερὲς γνώσεις αλλὰ πρέπει αυτὲς οι γνώσεις που κατέχει να είναι μετουσιωμένες σε αξίες που θα τον κατευθύνουν στην ψυχικὴ καλλιέργεια και στην ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του.
Στη ζωὴ μας αντιμετωπίζουμε καθημερινὰ δυσκολίες: οικονομικές, επαγγελματικές, οικογενειακές, δυσκολίες προσαρμογής στην κοινωνία και στις απαιτήσεις της. Πάντως είναι κοινὴ συνείδηση ότι οι περισσότερες δυσκολίες οφείλονται σε άγνοια και απορρέουν απ᾿ την αμάθεια, το φόβο, τη δειλία ή την έλλειψη χειραφέτησης που χαρακτηρίζει ορισμένα άτομα.
Όμως ο καλλιεργημένος άνθρωπος αντιμετωπίζει ευκολότερα τις δυσκολίες. Γιατί διαθέτει ώριμη σκέψη και κρίση. Έχει την ικανότητα να συγκρίνει, να ζυγίζει, να ελέγχει και να αξιολογεί το καθετί. Διακρίνει ευχερέστερα το καλὸ απ᾿ το κακό, το ωφέλιμο απὸ το επιβλαβές, το δίκαιο απὸ το άδικο, το ορθὸ απὸ το εσφαλμένο. Αντιμετωπίζει με σύνεση και ρεαλισμὸ την πραγματικότητα γιατί μέσα απὸ την πείρα και τη βαθειά μελέτη μελέτη έχει αφομοιώσει και έχει κάνει κτήμα του ορισμένες αλήθειες γενικού κύρους. Μιλάει καλύτερα, διαλέγεται γόνιμα και δημιουργικὰ και καταφέρνει να πείθει τους άλλους. Επίσης, Δεν είναι δέσμιος των προλήψεων, των δεισιδαιμονιών και του φόβου που γεννά η άγνοια γιατί την έχει νικήσει ολοκληρωτικά.
Επίσης, έχει δυνατότητα επαφής και επικοινωνίας με τους άλλους, με το περιβάλλον του, άμεσο και έμμεσο, δηλαδὴ την οικογένειά του και την κοινωνία αντίστοιχα, γιατί είναι προσηνὴς και αγαπητός. Επιπλέον, ο ίδιος καταξιώνεται σαν άτομο, γιατί δε φέρεται ούτε άγεται αλλὰ, αφού είναι ανεξάρτητος, αυτὸς οδηγεί την πορεία της ζωής του. Χάρη στην ερευνητικότητα και στο κριτικὸ πνεύμα που τον διακρίνει, πλησιάζει την αλήθεια και τείνει να προσεγγίσει το φως. Έχει ετοιμότητα, αποφασιστικότητα, θέληση κι έτσι είναι σε θέση να ξεπεράσει κάθε δυσκολία που του παρουσιάζεται στη ζωὴ, γιατί αυτὰ τα τρία τον ωθούν προς τη δράση για την κατάκτησή της.
Τελικὰ, διαμορφώνει ολοκληρωμένη προσωπικότητα χωρὶς ταμπού, δογματισμούς, εμπάθεια και ακρότητες. Δε στήνει εμπρός του ούτε «κουβαλᾶ» μες στην ψυχή του Κύκλωπες, Λαιστρυγόνες κι έτσι δεν αισθάνεται μοναξιά, πλήξη, ανία και βασανιστικὴ αγωνία, γιατί αντιμετωπίζει το θάνατο θαρραλέα, «σὰν ἕτοιμος ἀπὸ καιρό». Νοιώθει τον εαυτὸ του ελεύθερο, αυτόνομο και υποτάσσει τα πάθη του χάρις στην πνευματική του καλλιέργεια. Επίσης, έχει φτάσει σε υψηλὸ σημείο αυτογνωσίας και αυτοκριτικής και για να το πετύχει αυτὸ διαλεγόταν και συνεχίζει να διαλέγεται με τον εαυτὸ του επανειλημμένα. Κατ᾿ αυτὸ τον τρόπο καταφέρνει ν᾿ αποβάλλει τα διάφορα κόμπλεξ του και να αποκτήσει κύρος. Έχει μάθει να εκμεταλλεύεται τον πολύτιμο χρόνο του κι έτσι κερδίζει τις μεγάλες ευκαιρίες στη ζωή του.
Συμπερασματικὰ μιλώντας, παράγοντες της πνευματικής καλλιέργειας είναι η οικογένεια κατὰ κύριο λόγο, μα και το σχολείο και η κοινωνία επηρεάζουν πολὺ τη διαμόρφωση του ανθρώπινου χαρακτήρα. Σ᾿ αυτὸ το σημείο όμως πρέπει να διευκρινίσουμε κάτι πολὺ σημαντικό, ότι γνώση καὶ μόρφωση δεν είναι το ίδιο πράγμα. Αν και πολλοὶ άνθρωποι νομίζουν ότι γνώση και μόρφωση είναι έννοιες ταυτόσημες, είναι κοινὴ και σωστὴ η παραδοχὴ ότι μια βασικὴ διαφορὰ αντιδιαστέλλει τη μία από την άλλη: Η μόρφωση είναι έννοια ευρύτερη ενώ η γνώση ειδική. Γιατί όταν λέμε ότι ένας άνθρωπος είναι μορφωμένος, εννοούμε την πνευματικὴ και ηθικὴ καλλιέργεια του ανθρώπου αυτού, ενώ αντίθετα γνώστη ονομάζουμε τον άνθρωπο που γνωρίζει ή που κατέχει κάτι τέλεια. Και ένας αγράμματος να είναι μορφωμένος γιατί η πνευματικὴ και η ψυχικὴ καλλιέργεια δεν εξαρτάται απόλυτα απὸ την απλὴ συσσώρευση γνώσεων.
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: 1. Με ποιο τρόπο αναπτύσσονται η α΄, η β΄και η γ΄ παράγραφος; 2. Μπορούμε να πούμε ότι αυτό το κείμενο έχει τα χαρακτηριστικά του αποδεικτικού δοκιμίου; Να το αιτιολογήσετε με παραδείγματα από το κείμενο. 3. Σχεδιάγραμμα του κειμένου. 4. «Πώς οι νέοι μπορούν σήμερα να αντισταθούν στο λαϊκισμό;» Γράψτε ένα σύντομο άρθρο με αυτόν τον τίτλο, που θα δημοσιευθεί στον τύπο, αντλώντας επιχειρήματα από το παραπάνω κείμενο.